Paul Duff (Who Rides the Beast?) upozorňuje na päť paralel medzi prorokyňou Jezábel z Tyatiry (Zjavenie 2:20) a veľkým mestom neviest, Veľkým Babylonom (Zjavenie 17:5).
„Po prvé, Achabova manželka bola kráľovnou – kráľovstva Izrael v deviatom storočí pred Kristom; kráľovské označenie „Babylon“ v 17. kapitole by pripomenulo izraelskú kráľovnú.
Po druhé, bola spájaná so sexuálnou promiskuitou v Hebrejských písmach, ako aj v neskoršej židovskej tradícii, rovnako ako je „Babylon“ v tomto texte obviňovaný z porneie.
Po tretie, okrem porneie, z ktorej bola obvinená, sa kráľovná Jezábel previnila aj preliatím krvi Božích prorokov (pozri 1. Kráľov 18:3-4; 13). V tomto zodpovedá krvilačnej smilnici zo Zjavenia 17, ktorá je opitá ‚krvou svätých a krvou Ježišových svedkov‘.
Po štvrté, množstvo narážok na Eliáša na iných miestach v Apokalypse by tiež poukazovalo na postavu Jezábel v tejto pasáži, keďže v biblických rozprávaniach bol Eliáš nepriateľom kráľovnej Jezábel.
Po piate, skutočnosť, že mäso ‚Babylonu veľkého‘ je pohltené v 17:16, pripomína osud izraelskej kráľovnej Jezábel (1 Kráľ 21:23-24), ktorej telo zjedli mrchožrúti.
Samozrejme, kráľovná Jezábel by sa tiež ľahko objavila v mysliach Jánových čitateľov, pretože autor už túto postavu uviedol do textu tým, že označil svojho rivala prezývkou „Jezábel“.
V dôsledku toho sa zdá byť celkom zrejmé, že text vyzýva čitateľov, aby uvažovali o nemravnej prorokyni ‚Jezábel‘ v súvislosti s ‚Veľkým Babylonom‘ v Apokalypse 17:5.
Pridajte k tomu to: Jezábel je kráľovnou Týru a prepych Babylonu je opísaný výrazmi odvodenými od Ezechielovho odsúdenia Týru:
“A Jehova ku mne prehovoril znovu: ‚Syn človeka, zaspievaj nad Týrom žalospev. Povedz Týru: ” Tvoje bohatstvo, tvoj tovar…tvoj koniec bude náhly a hrozný, zanikneš naveky’.” Ezechiel 27:1-36.
je jasné že kresťanské Slovensko už nie je... ...
Celá debata | RSS tejto debaty